Ik hoor vaak van mijn klanten dat ze bang zijn geworden. Bang om te bewegen, want dat doet pijn. Soms doet lang staan of zitten al pijn. Ik hoor regelmatig dat klanten het vertrouwen in hun eigen lichaam zijn verloren. Waarom doet het niet wat ze willen? Waarom steeds die pijnklachten en beperkingen? Waarom ik? Radeloos, bang en verdrietig worden ze ervan. Als houdingstherapeut is een van mijn belangrijkste taken het herstellen van vertrouwen, het overbrengen dat je lichaam niet tegen je is en dat het je niet in de steek heeft gelaten. Daarbij leer ik je ook om de pijn als signaal te zien en dit te leren interpreteren, als een soort tolk/vertaler. Want angst komt vaak voort uit onbegrip. Hoe meer je je eigen lichaam gaat begrijpen, hoe meer je gaat inzien dat het lichaam niet je vijand is en dat de pijn juist een behulpzaam signaal kan zijn. En wat je hieraan kunt doen om van de pijn af te komen. Hoe dat werkt leg ik uit in dit blog!

Stap 1: van onbegrip naar begrip

Bij veel angsten speelt onbegrip een rol. We zijn bang voor het onbekende, bijvoorbeeld voor de toekomst. Waarom heb ik pijnklachten? Hoe zal dit over tien jaar gaan? Kan ik nog wel …?  (hardlopen, mijn kleinkind optillen, zelfstandig wonen). Je begrijpt niet waar de pijn vandaan komt. Misschien heb je wel diverse behandelaars bezocht, misschien heb je zelfs een operatie ondergaan. Maar nog steeds heb je die pijnklachten. Dat geeft veel onzekerheid en angst. Wat kun je nu nog doen, vraag je je af? Blijf ik ‘eeuwig’ last houden van die vervelende klachten?

Quote Pete Egoscue

Zoals Pete Egoscue, de oprichter van de gelijknamige methode van houdingstherapie, hierboven zegt, is pijn niet iets om te vrezen maar om te (leren) begrijpen. Daarom is de eerste stap in het aanpakken van je pijnklachten te begrijpen waarom je die klachten hebt. Alleen op die manier kun je je klachten bij de bron aanpakken in plaats van alleen de symptomen te bestrijden. Je kunt een pijnstiller nemen maar die onderdrukt de klacht alleen maar en lost niets op (behalve het acute gevoel van pijn waardoor je weer even door kunt). Maar de onderliggende oorzaak is er nog steeds. Veel behandelaars slaan deze belangrijke stap echter over, of leggen niet duidelijk uit of hun behandeling de klacht bij de bron aanpakt en op langere termijn oplost. Stel dus altijd deze belangrijke en kritische vraag.

De therapeut als coach en vertaler

Als houdingstherapeut ben ik op de eerste plaats coach en werk ik als tolk/vertaler om de signalen die jouw lichaam je geeft, te vertalen. Wat wil je lichaam zeggen? Hoe kun je het beste reageren op dit signaal? Bij de Egoscue-methode van houdingstherapie gaat het erom dat jij als klant een zo goed mogelijk begrip krijgt voor je eigen lichaam zodat je zoveel mogelijk onafhankelijk wordt van therapeuten (inclusief mezelf), omdat jij je lichaam inmiddels het beste kent en weet wat je moet doen in het geval je toch (pijn)klachten krijgt. Of, zoals Pete het zegt:

2e quote Pete Egoscue

Waarom houdingstherapie?

Pete Egoscue heeft ontdekt dat het verbeteren van je houding, en het uitlijnen van je lichaam, de pijnklachten sterk kan reduceren of zelfs volledig kan oplossen. Daarom is het verbeteren van je houding eerder een middel dat we gebruiken om de onderliggende problemen aan te pakken, dan een doel op zich. Anders gezegd: je houding vertelt ons waar de problemen zitten en hoe functioneel je lichaam is. Je houding is dus een weerspiegeling van hoe goed het lichaam (samen)werkt. Een volledig functioneel lichaam is zo symmetrisch en uitgelijnd mogelijk en andersom. Houdingstherapie focust zich niet op je symptomen maar brengt je lichaam weer in balans. Een lichaam dat in balans is en correct werkt, kan alle activiteiten pijnvrij uitvoeren. Het volgende plaatje laat dit duidelijk zien:

pijn

Klinkt logisch, denk je misschien. Maar hoe pakken we dat dan aan? Lees verder, dat leg ik in stap 2 en stap 3 uit.

Stap 2: van begrip naar oplossing

Begrip is heel waardevol, maar het is niet genoeg. Nu je beter begrijpt wat je lichaam je wil zeggen moet er ook actie komen om van je klachten af te komen. Maar het begrijpen van de oorzaak van je klachten zal al heel wat doen met je angst voor pijn en bewegen.

Het lichaam doet zijn best

Het lichaam is niet tegen je. Het tegendeel is waar. Het lichaam probeert zich namelijk altijd aan te passen aan de omstandigheden om jou te laten (blijven) functioneren. Is bijvoorbeeld een van je heupen minder functioneel, dan zal je lichaam meer vragen van je andere heup. En dat heeft weer andere gevolgen. Misschien komt er meer gewicht aan één kant van  lichaam. En krijg je hierdoor last van je linker knie. Zit het probleem dan in je linker knie? Meestal niet. Als je je rechter heup functioneler maakt, kan die kant weer meer gewicht dragen en wordt je linker knie ontlast. Dat is de holistische denkwijze van deze methode. Je lichaam doet gewoon zijn best om je aan het bewegen te houden.

Dysfuncties en compensaties

In de houdingstherapie spreken we van dysfuncties (de bron van het probleem) en compensaties (gevolgen) die het lichaam zelf ontwikkelt als gevolg van het probleem. Vaak zijn er meerdere lagen van compensaties en dysfuncties in het lichaam die in de loop van de tijd zijn ontstaan. Nu we samen de eigenlijke oorzaak van je klachten in kaart hebben gebracht, gaan we aan de slag om de ui af te pellen, de kluwen garen te ontwarren. In stap 2 gebruiken we dus de kennis die we in stap 1 hebben opgedaan (jij als klant samen met mij als therapeut/gids/coach) om een zo goed mogelijke aanpak te bepalen. Want er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.

Persoonlijk oefenschema

Als houdingstherapeut breng ik eerst je houding en je functionaliteit nauwkeurig in kaart. Ik help je daarna door de juiste oefeningen te selecteren die jouw lichaam weer in balans gaan brengen. Door elke dag (zelf) een aantal oefeningen te doen in een specifieke volgorde werk je aan het herstel van balans. Je spieren en gewrichten gaan weer doen waar ze voor bedoeld zijn. Ieder oefenschema is anders en volledig op jou als persoon afgestemd om de oefeningen zo effectief en efficiënt te maken. Ik houd daarbij rekening met:

  • jouw klachten,
  • jouw houding,
  • jouw levensstijl,
  • de gewenste intensiteit van de oefeningen en
  • de hoeveelheid tijd die jij per dag of per week wilt besteden.

Vanaf het begin werk je intensief met mij samen als therapeut zodat je weet dat je goed bezig bent en blijft. Het unieke van deze methode is de volgorde en opbouw van de oefeningen maar ook deze intensieve samenwerking. Een oefenschema (of menu, zoals dat heet) is zorgvuldig opgebouwd op een manier die de afgelopen 40 jaar verfijnd is en zijn effectiviteit wereldwijd heeft bewezen.

Hoe snel resultaat?

Je zult je na de eerste sessie al gelijk anders voelen. Je lichaam moet de oefeningen echter absorberen en integreren en dat is een proces dat zijn tijd nodig heeft. Wel is er vanaf het begin een opgaande lijn te zien. Door regelmatig foto’s te nemen en op andere manieren de voortgang te meten weten we zeker dat je vooruitgang blijft boeken. Natuurlijk zul je met 5 minuten oefenen per dag minder snel vooruit gaan dan met een half uur per dag.

Stap 3: de klachten blijvend de baas

De laatste stap in het proces (dat, realistisch gezien, best een half jaar tot een jaar kan duren) is dat je uiteindelijk je klachten de baas bent. Jij bent en blijft de expert van jouw lichaam omdat jij hierin ‘woont’. Op een gegeven moment, met de vele tools en hulpmiddelen die ik je tijdens dit proces kan aanreiken, weet je zelf wat je moet doen als je toch nog klachten krijgt. Je bent meer ‘in touch’ met je lichaam en kent dit als geen ander. Je kent je compensatiepatronen en waar je op moet letten tijdens je dagelijkse bezigheden. Ook daar help ik je mee: waar moet je op letten bij bijvoorbeeld zittend werken, autorijden of sporten. Uiteindelijk word je onafhankelijk van welke therapeut dan ook. Hoe fijn is dat? Je hebt je leven terug! En de angst voor pijn en bewegen is ook weg omdat je weet welk signaal je lichaam je stuurt en hoe je daar mee om kunt gaan. Ik heb klanten die me in het begin van het traject in paniek bellen omdat ze toch weer meer klachten kregen. Maar later in het traject weten ze precies wat ze in dat geval moeten doen en hebben ze meer controle over hun lichaam en klachten. En ook geen angst of paniek meer, mochten de klachten een keer terugkomen.

Over mij

Ik ben houdingstherapeut volgens de Egoscue-methode sinds 2015, nadat ik de opleiding in San Diego (Californië, VS) heb voltooid. Ik ben gepassioneerd in het helpen van zoveel mogelijk mensen om hun leven terug te krijgen en hun specifieke doelen te (helpen) halen. Momenteel ben ik in Nederland de enige full time beoefenaar van deze methode. Meer weten? Lees hier verder!

Over de Egoscue-methode

De Egoscue-methode bestaat sinds ongeveer 1971 en is opgericht in San Diego door Pete Egoscue. Wereldwijd zijn er 18 klinieken (16 in de VS, 1 in Mexico en 1 in Japan) en honderden therapeuten. Honderdduizenden hebben hun leven al verbeterd door middel van deze methode, waaronder oud-presidenten van de VS en tal van beroemdheden. Enkele aanhangers van Egoscue zijn Tony Robbins,  Dr. Josh Axe en Tim Ferriss. Meer weten? Lees hier verder! Houdingstherapie volgens de Egoscue-methode wordt overigens helaas nog niet vergoed door de zorgverzekeraars.

Over Praktijk voor Houdingstherapie Hercules

Praktijk voor Houdingstherapie Hercules bestaat in november 2019 vier jaar en heeft meerdere vestigingen in het land: Amsterdam Noord (binnen Noord Straalt), Purmerend, Nederhorst den Berg en Steenwijk. De methode is echter ook zeer geschikt om online te doen (via Skype of zelfs e-mail), omdat aanraking niet nodig is. Je hoeft je huis er dus niet eens voor uit. Overigens hoef je helemaal geen pijnklachten te hebben om baat te hebben bij houdingstherapie. Een deel van de klanten wil simpelweg hun houding of functionaliteit verbeteren of beter worden in hun sport of hobby. Door je houding te optimaliseren nemen je sportieve prestaties toe en heb je minder kans op blessures. Het verbeteren van je houding is nogmaals een middel om je functionaliteit te verbeteren en klachten te verminderen en voorkomen. Binnenkort gaat de praktijk ook van start met groepslessen op verschillende locaties. Meer weten? Ga naar de homepage van de praktijk.

Een eye opener!

Sinds mijn jeugd problemen met mijn houding. Ik loop en zit voorovergebogen, ik dacht dat dit aan mijn bovenrug lag. Hiervoor veel fysiotherapie en oefeningen gedaan. Dit maakte mijn bovenrug wel soepeler maar veranderde niets aan mijn houding. Door de jaren werd ik steeds vermoeider en wist soms niet hoe te staan of te lopen om deze vermoeidheid te verminderen. Sinds de training bij Hercules heb ik geleerd dat het door de stand van mijn bekken komt. Ik doe nu dagelijks een oefenprogramma van 20 min in de ochtend en 15 min in de avond. Ik merk dat ik automatisch mijn bekken ga kantelen waardoor de druk op mijn schouders en bovenrug afneemt. Ik ben erg blij met de houdingstherapie van Hercules, het heeft mij een nieuwe houding gegeven die veel minder vermoeiend is en waardoor ik ook mooier rechtop sta.
Dank hiervoor! Lees verder “Een eye opener!”

H. van den Berg
Amsterdam

Je lichaam terug in balans.

Ik doe nu een jaar lang houdingstherapie en het heeft zoveel meer impact dan ik had verwacht:
– Betere houding
– Beter inzicht in mijn eigen lichaam.
– Meer in balans, zowel emotioneel en lichamelijk.
– Door het weer in beweging brengen van bepaalde spieren, komen er ook bepaalde onverwerkte zaken boven. Door hier aandacht aan te schenken, geeft houdingstherapie de kans om bepaalde zaken in te zien en los te laten.

Houdingstherapie is liefde en aandacht geven aan je lichaam, wat een helend effect kan hebben, wanneer je het toelaat. Besteed extra aandacht aan de bewegingen, je voortgang en je emotionele lichaam, de effecten zullen verbluffend zijn. Echt een aanrader.

Verder geeft Patrick het luisterend oor en het geduld wat je nodig hebt. Lees verder “Je lichaam terug in balans.”

Hiking
Maas
In de 30
Zuid-Holland

Ervaring therapie

Patrick is een rustig relaxed persoon met veel kennis op het gebied van lichaamstherapie.
Hij laat na enig onderzoek zien waar de problemen zitten (ook door middel van foto’s), dat is erg prettig en dus kan er
daarna een plan gemaakt worden om weer een nieuwe en juiste houding te creeeren.
Degene die het er voor over hebben pijnvrij te leven zijn aan het goede adres bij Patrick.

aanbeveling dus aan derden: Absoluut zeker ! Lees verder “Ervaring therapie”

Alexander
44
Amsterdam
Makelaar

Voor meer testimonials, klik hier.

Contactgegevens en bronnen van (gratis) informatie

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Kijk dan eens op de website of bekijk de veelgestelde vragen (het duurt even voordat deze geladen zijn). Staat je vraag er niet tussen? Vul het contactformulier in of stuur direct een appje!

Social media

De praktijk is ook op social media te vinden. Kijk eens op Facebook, Twitter, YouTube of LinkedIn!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Regelmatig tips en oefeningen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Dan krijg je ook toegang tot 2 gratis series oefeningen exclusief voor lezers en krijg je bovendien korting op individuele therapie!

Gratis mogelijkheden

Op deze pagina vind je gratis mogelijkheden om alvast van start te gaan met houdingstherapie. Probeer vast een oefening uit of laat een gratis foto-analyse uitvoeren!

Gratis en vrijblijvende intake

Wil je een persoonlijk advies? Dat is altijd gratis. Een vrijblijvende telefonische of fysieke intake kun je zelf inplannen via dit formulier.