Als een manier om kennis te maken met oefeningen uit de houdingstherapie doe ik regelmatig gratis online workouts/trainingen. Deze zijn 1 uur lang, waarvan 45 minuten oefenen en een korte uitleg vooraf en achteraf. Hieronder vindt u het schema van de workouts en het formulier om u op te geven. Lees echter de aanwijzingen hieronder goed door. De dagen en tijden zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Zo kunnen er last-minute workouts worden toegevoegd of verwijderd, houd deze pagina dus goed in de gaten!

Workouts in juli 2020

  • Woensdag 1 juli 2020: Word weer actief en mobiel om 17:00
  • Vrijdag 3 juli 2020: Een soepele ruggengraat om 13:30
  • Woensdag 8 juli 2020: Anti-RSI training om 17:00
  • Donderdag 9 juli 2020: Heup- en bekkenmobilisatie om 20:00
  • Vrijdag 17 juli 2020: Een soepele ruggengraat om 13:30
  • Woensdag 22 juli 2020: Kantoor-workout om 17:00
  • Vrijdag 24 juli 2020: Heup- en bekkenmobilisatie om 13:30
  • Woensdag 29 juli 2020: Word weer actief en mobiel om 17:00
  • Vrijdag 31 juli 2020: Een soepele ruggengraat om 13:30

Reserveren en afzeggen

Reserveren is verplicht via onderstaand formulier. Selecteert u bij ‘locatie’ de gewenste workout, klikt u op de datum en tijd (de meeste trainingen vinden eens per maand plaats dus het kan zijn dat de volgende training pas de volgende maand plaatsvindt) en vult uw gegevens in. Omschrijving klacht kunt u leeg laten tenzij u hier iets relevants wilt vermelden over houdingen die u niet kunt doen of bepaalde pijn/blessures die u heeft. Als u wilt doneren (zie verder op de pagina) kunt u dat ook aangeven in dit veld. U krijgt een bevestigingsmail en een week van tevoren nog een herinnering.

Er kan natuurlijk altijd iets tussen komen. Laat dan even weten dat u niet komt, zodat ik niet voor niets zit te wachten? U kunt de bevestigings- of herinneringsmail beantwoorden.

Let op!

  • De training gaat pas door vanaf 2 personen. Dus vraag vooral ook uw bekenden om zich ook in te schrijven. Per persoon dient u een reservering in te boeken.
  • U kunt zich tot 12 uur van tevoren inschrijven dus doe dat tijdig.
  • Het is mogelijk om (niet meer dan) 2 maanden in de toekomst te boeken.
  • Zorgt u dat u op tijd komt. Ik zorg dat ik er minimaal 5 minuten (vaak 10) van tevoren ben, het zou fijn zijn als u dat ook doet.
  • We beginnen stipt op tijd. Als er 5 minuten na de start hooguit 1 persoon is, gaat de workout helaas niet door.
  • Ik kan nadat de workout gestart is niemand meer toelaten omdat ik dan zelf bezig ben. Dus nogmaals kom op tijd.
  • Zorg dat u bekend bent met het gebruik van Zoom. Als u de workout doet op een mobiel apparaat (smartphone, tablet) dient u van tevoren een app te installeren. Zoom heeft regelmatig updates dus zorg dat u de laatste versie heeft.
  • U hoeft uw camera niet aan te zetten maar het is wel persoonlijker als ik u even kan zien, en eventueel de uitvoering kan corrigeren.
  • Als het formulier hieronder problemen geeft, helpt het vaak om de pagina te verversen of in een andere browser te proberen.
  • Boek een afspraak in

  • Uw gegevens

Algemene aanwijzingen

Let op, houdingstherapie volgens de Egoscue-methode is een individuele methode waarbij de oefeningen worden afgestemd op uw lichaam, klachten, doelstellingen en dagritme. Bij een groepsworkout worden algemene oefeningen gedaan die weliswaar voor de gemiddelde deelnemer goed te doen zijn, maar voor uw lichaam en klachten misschien niet de optimale zijn. Een groepsworkout is daarom ook geen vervanging van een individueel therapie-menu van oefeningen en het mag ook niet uw verwachting zijn om na deze workout een aanzienlijke verlichting van klachten te ervaren. Daarvoor is de workout simpelweg te algemeen. Wel merk ik dat veel deelnemers zich na afloop een stuk beter voelen. Een overeenkomst tussen deze workouts en een persoonlijk therapiemenu is dat de volgorde hierin volgens dezelfde bewezen principes is opgebouwd.

Een kenmerk van alle groepsworkouts is dat de meeste oefeningen heel anders zijn dan de oefeningen die gegeven worden op de sportschool of bij de fysiotherapeut. Het doel van de oefeningen is absoluut niet prestatiegericht en de oefeningen zijn dan ook niet ‘zwaar’ in sportieve zin, maar wel moeilijk in neuro-musculaire zin. Met andere woorden, ze zijn moeilijk om correct uit te voeren op een symmetrische manier zonder gebruik te maken van compensatie door andere spieren. Het doel van oefeningen uit de houdingstherapie is om het spiergeheugen te herprogrammeren, en spieren die hun werk niet meer doen weer te activeren, en compenserende spieren uit dysfunctionele patronen te halen, te bevrijden als het ware, zodat ook zij hun werk weer kunnen doen. Ik zal hier voorbeelden van geven tijdens de trainingen.

Deelname is altijd geheel vrijwillig en op eigen risico.

Gebruikte (hulp)middelen

Wat heeft u nodig?

  • de vloer (ongeveer 2×2 meter vrije ruimte)
  • als u een harde vloer heeft eventueel een (yoga)matje
  • een (broek)riem of yogastrap (niet elastisch)
  • een stevig kussen(tje)
  • een vrije muur of deur.

Let op: niet alle workouts gebruiken alle hulpmiddelen. Als u niet alles heeft doe dan toch mee met de workout, soms kunt u iets improviseren of een oefening overslaan.

Gebruikte posities

  • Liggend op buik of rug,
  • handen/knieën,
  • knielend,
  • zittend op een stoel,
  • staand,
  • zittend op de grond

Niet alle posities worden in alle workouts gebruikt. Als u niet alle posities kunt doen, doe dan toch mee en sla deze oefening(en) over. Bij twijfel vraagt u mij van tevoren. De rustige workout “word weer actief en mobiel” gebruikt alleen zittende en staande oefeningen. De workouts zijn meestal zo opgebouwd dat de posities rustig op elkaar volgen maar bij de meer actieve workouts zullen deze wat vaker en sneller wisselen, houd hier rekening mee.

Soorten groepsworkouts

Er zijn diverse varianten van de groepsworkout. Wilt u advies over welke workout het beste bij u past, neem dan even contact op.

  • Anti-RSI workout: deze workout bestaat uit eenvoudige oefeningen die soms verrassend moeilijk zijn om goed uit te voeren. U zult ervaren dat uw lichaam links anders reageert dan rechts, en dat er veel compenserende (onnodige) bewegingen plaatsvinden bij het uitvoeren van deze ogenschijnlijk simpele oefeningen.
    Voor wie: in principe iedereen die mobiel genoeg is om van positie te wisselen. Zeer geschikt voor kantoor(thuis)werkers met name als je RSI-achtige klachten hebt.
    Effecten: we activeren spieren die zeer belangrijk zijn bij het goed kunnen zitten en (thuis)werken en om RSI-klachten te voorkomen. We werken (indirect) aan positie van hoofd, nek, schouders en (boven)rug.
  • Kantoor-workout: net als de Anti-RSI workout bestaat deze workout uit eenvoudige oefeningen die soms verrassend moeilijk zijn om goed uit te voeren. Deze workout is iets algemener, niet alleen voor iedereen met RSI-achtige klachten maar voor iedere kantoorwerker.
    Voor wie: in principe iedereen die mobiel genoeg is om van positie te wisselen. Zeer geschikt voor kantoor(thuis)werkers die veel achter de PC zitten.
    Effecten: we activeren spieren die zeer belangrijk zijn bij het goed kunnen zitten en (thuis)werken. We werken (indirect) aan positie van hoofd, nek, schouders en (boven)rug.
  • Een soepele ruggengraat: deze workout bevat oefeningen om uw ruggengraat te mobiliseren, van de onderrug tot aan de nek. Er worden oefeningen gedaan om uw ruggengraat in alle mogelijke bewegingsrichtingen te bewegen (buiging, strekking, draaiing en zijwaartse buiging)
    Voor wie: in principe voor iedereen. Let op, sommige oefeningen zijn wat pittiger voor uw rug, luister altijd goed naar uw lichaam en sla oefeningen over die te moeilijk of pijnlijk zijn.
    Effecten: een soepeler ruggegraat.
  • Heup- en bekkenmobilisatie: deze workout bevat oefeningen om uw heupen en uw bekken te mobiliseren en activeren. Er worden oefeningen gedaan om uw heupen in alle mogelijke bewegingsrichtingen te bewegen (buiging, strekking, interne en externe rotatie, abductie en adductie) en uw bekken te mobiliseren.
    Voor wie: in principe voor iedereen maar let op, er zitten een paar uitdagende oefeningen in die niet voor iedereen geschikt zijn. Deze kunt u gerust overslaan.
    Effecten: soepeler heupen en bekken, wat super belangrijk is omdat dit de basis is of zou moeten zijn van alle bewegingen.
  • Word weer actief en mobiel: dit is de minst actieve workout en is gericht op het weer actief en mobiel worden, of voor de wat ouderen. De oefeningen die worden gedaan zijn een stuk milder dan die in de overige workouts, maar daarom niet minder effectief. De workout bestaat uitsluitend uit zittende en staande oefeningen, u hoeft dus niet op de grond.
    Voor wie: iedereen die een tijd niet actief is geweest.
    Effecten: u voelt zich zekerder met bewegen en sterker in spieren en gewrichten.

Donatie

De groepslessen zijn in principe gratis. Echter een donatie wordt zeer op prijs gesteld. Doneren kan via Paypal or met een Tikkie (laat in dat geval even weten dat u wilt doneren dan stuur ik een open tikkie naar uw mobiele nummer of emailadres).

E-book, oefeningen per app of opname

  • Alle deelnemers aan de workshop ontvangen ook een e-book over thuiswerken. Hierin staan ook tips voor op kantoor werken of achter de computer zitten in het algemeen.
  • Bij een donatie van 10 euro of meer kunt u kiezen om de opname van de training te ontvangen, of de oefeningen per app te ontvangen. Klik hier om deze app te zien.