In de praktijk hebben we ook hulpmiddelen waarmee u thuis gemakkelijk uw oefeningen kunt doen, en de boeken van Pete Egoscue, als u wat meer over de methode wilt weten. Voor actuele prijzen, zie deze pagina.

Hulpmiddelen

Onderstaande hulpmiddelen zijn in Nederland door een vakman gemaakt naar de exacte specificatie van de originelen, die wereldwijd in de Egoscue klinieken worden gebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen zodat de hulpmiddelen in principe levenslang meegaan.

Voor alle hulpmiddelen geldt de mogelijkheid tot huur, koop of huurkoop (kopen op afbetaling). Hulpmiddelen worden niet opgestuurd per post en zijn in principe alleen voor klanten die een houdingstherapietraject doen. U kunt de hulpmiddelen 0phalen in de praktijk of in overleg ergens anders.

Ga direct naar de Egoscue Tower.

Ga direct naar het dubbele voetpedaal.

Ga direct naar het slant board.

Ga direct naar boeken.


 

Egoscue tower

Egoscue Tower
Egoscue Tower 2

De Egoscue Tower (of toren in het Nederlands) is eigenlijk het enige hulpmiddel dat in houdingstherapie gebruikt wordt dat moeilijk te vervangen is. Wel wordt dit hulpmiddel voor veel klanten ingezet in hun menu. Vandaar dat we de mogelijkheid bieden om deze te huren of te kopen (of huurkoop, zie onder). Als u kennismaakt met de toren (en dit geldt voor veel klanten) zult u merken dat de effecten hiervan zeer krachtig zijn.

De toren is speciaal ontworpen om de psoas op een geleidelijke manier te stretchen. In onderstaand plaatje zijn de belangrijkste heupspieren te zien. Hierbij worden de M. Psoas Major en de M. Iliacus samen vaak de psoas genoemd. De psoas is een unieke spier (set spieren dus eigenlijk) die als enige zowel aanhecht aan het bovenlichaam als het onderlichaam. Zoals in het plaatje te zien is, zit de psoas zowel aan de onderkant van de ruggengraat vast als aan het dijbeen. De psoas is de belangrijkste heupbuiger van het lichaam.

psoas

De psoas

Bij bijna iedereen is de psoas verkort door teveel zitten. De psoas is op de ‘normale’ lengte als we staan. Door de zithouding verkort deze spier en als we teveel zitten blijft de spier relatief verkort. Hierdoor vermindert de capaciteit van de psoas om zijn werk als heupbuiger te doen. Het lichaam is efficiënt en zoekt andere manieren om de heup te buigen, en geeft andere spieren opdracht om hierbij te helpen. Dit is niet ideaal en heeft altijd bij-effecten. De spieren die de functie van de psoas (deels) overnemen kunnen hun eigen werk niet goed doen en zijn ook niet goed genoeg in de taak waardoor houdingsafwijkingen ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld een bekkenkanteling zijn en/of het naar buiten draaien van één of beide voeten en/of knieën. Dit alles is enigszins een versimpelde weergave, om de essentie te kunnen uitleggen.

Door het gebruik van de toren wordt de psoas weer op lengte gebracht waardoor ze haar oorspronkelijke functie als heupbuiger weer kan vervullen. Dit helpt enorm om houdingsafwijkingen als bekkenkanteling en uitgedraaide knieën en voeten tegen te gaan. Door de psoas weer op lengte te brengen, ontstaat een (positieve) kettingreactie in het lichaam die de oorspronkelijke blauwdruk herstelt. Onderstaande video toont een animatie van wat er met het lichaam gebeurt in de toren.

  • Afmetingen: ong. 60 x 25 x 35cm (h x b x d).
  • Materiaal: berken multiplex, nylon riempjes in combinatie met kunststof.
  • De toren wordt als een plat pakketje geleverd, dat zeer eenvoudig in elkaar te schuiven is. Hierdoor is het gemakkelijk om de toren uit elkaar te halen en bijvoorbeeld op reis mee te nemen. Er zijn hier geen schroeven voor nodig, omdat de platen zeer nauw in elkaar passen (dit is een verbetering ten opzichte van het origineel, dat wel met schroeven werkt). Het platte pakket wordt d.m.v. een spanband bij elkaar gehouden.
  • De toren wordt geleverd met een enkel voetpedaal.
  • De toren beschikt over anti-slip voetjes, die uw vloer niet beschadigen.

 

Dubbel voetpedaal

dubbel voetpedaal

Het dubbel voetpedaal is apart verkrijgbaar voor gebruik met de toren.

  • Afmetingen: ong. 2 x 43 x 20cm (h x b x d).
  • Materiaal: berken multiplex, nylon riempjes in combinatie met kunststof.
  • De werking van de oefeningen met dubbel voetpedaal is totaal anders dan de werking van de oefeningen met enkel voetpedaal, zodat een dubbel pedaal niet gebruikt kan worden om de tijd van de oefeningen met enkel pedaal te halveren.

 

Slant board

Net als de toren, wordt het slant board eveneens voor veel klanten ingezet als hulpmiddel voor houdingscorrectie.

  • Grootte: ong. 37 x 40 x 2cm (h x b x d, plat).
  • Het slant board heeft 4 standen.
  • Materiaal: berken multiplex, roestvrij staal (scharnier, plaatje met logo), anti-slip strips blauw en groen.
  • Maximaal draagvermogen / succesvol getest tot 140 kilo.
  • Voorzien van uitgefreesde sleuf die het board veilig vastzet op elk niveau
  • Het slant board beschikt over anti-slip voetjes, die uw vloer niet beschadigen.
  • Voorzien van een handige draaglus.

 

Boeken

Onderstaande boeken zijn alle Engelstalig en geschreven door Pete Egoscue, de grondlegger van de methode.

Dit is het eerste boek wat Pete heeft geschreven. Het is ambitieus van opzet en een stuk lastiger te lezen dan zijn tweede boek “Pain Free”. Ik raad dit boek dan ook alleen aan voor professionals (zoals fysiotherapeuten, artsen, chiropractors) of zeer geïnteresseerde leken. Het biedt, naar mijn mening, wel de meest complete beschrijving van de methode van alle boeken en het is erg grondig.

 

De grootste bestseller van Pete Egoscue. In mijn ogen het meest toegankelijke boek. Het mooie van dit boek is dat het is ingedeeld in hoofdstukken waarin de verschillende lichaamsdelen/gewrichten staan. Zo kunt u direct naar het hoofdstuk ‘knieën’ als u last heeft van kniepijn. In elk hoofdstuk worden een of meerdere menu’s van oefeningen gegeven. Dit is een betaalbaar alternatief voor een persoonlijk consult houdingstherapie. Het is wel zo dat dit boek al enkele tientallen jaren oud is en er inmiddels veel oefeningen zijn bijgekomen (of komen te vervallen), en dat ook de nieuwste hulpmiddelen (zoals de Egoscue tower) niet in dit boek zijn verwerkt. Verder is het zo dat dit boek algemene oefeningen bevat die niet zijn toegespitst op uw specifieke situatie (uw lichaam, specifieke houdingsafwijkingen en klachten). Een persoonlijk consult houdingstherapie is nog altijd het meest efficiënt en effectief om uw klachten zo snel mogelijk op te lossen.

Dit boek kan echter heel goed een begin vormen en zal u helpen om uw klachten onder controle te krijgen. Vele (tien)duizenden mensen hebben met alleen dit boek hun klachten kunnen verhelpen (zie ook de vele positieve reviews op bijvoorbeeld Amazon). Verder is dit boek uitstekend geschikt als kado voor vrienden, bekenden of familie om kennis te maken met houdingstherapie.


 

Dit boek is speciaal geschreven voor computergebruikers, en anderen die een groot deel van de dag zitten (al dan niet achter de computer). Het bevat veel speciale menu’s (series van oefeningen) toegespitst op de mate van computergebruik (licht, matig, zwaar). In tegenstelling tot “Pain Free” is dit boek dus niet georganiseerd naar de locatie van de klacht. Wel bevat dit boek een groot aantal tips voor computergebruikers en andere werknemers die veel zitten.

 

Dit boek gaat, zoals de titel al doet vermoeden, specifiek in op het vrouwenlichaam. Niet omdat het vrouwenlichaam zoveel afwijkt van het mannenlichaam (voor meer dan 99% zijn deze gelijk) maar omdat er bij vrouwen veel specifieke onderwerpen zijn die in dit boek worden behandeld.

Zo zijn er veel oefenseries voor zwangere vrouwen in diverse fasen van de zwangerschap en ook na de zwangerschap. Het is ontzettend belangrijk voor gezondheid van vrouw en (ongeboren) kind om goed uitgelijnd te zijn tijdens de zwangerschap en bevalling, dit maakt de bevalling een stuk makkelijker, aangenamer en sneller. Met name de stand van het bekken is hierbij belangrijk. Door het uitvoeren van eenvoudige dagelijkse oefeningen kunt u zich optimaal voorbereiden op dat mooie moment.

Daarnaast zijn er veel oefeningen voor kinderen (eigenlijk zou het boek “Pain free for women and children” moeten heten) in verschillende leeftijden waaronder zelfs baby’s. We laten over het algemeen onze kinderen veel te snel lopen en doen ze veel te snel schoentjes aan. Baby’s moeten eerst de basisvaardigheden leren en voldoende tijd in de kruipfase doorbrengen.

Verder zijn er veel oefenprogramma’s voor vrouwen in diverse levensfasen (pubertijd, middelbare leeftijd, menopauze) en zelfs speciale oefeningen voor vrouwen met borstkanker.


 

In dit meest recente boek gaat Pete in op de relatie tussen houding en de geest. Hoe we ons voelen en wat onze houding is, is sterk met elkaar verbonden. Dit besef dringt door in alle takken van de gezondheidszorg, van huisarts tot geestelijke gezondheidszorg. Het blijkt dat het werken aan een betere houding vaak ook voor betere gevoelens zorgt. Anderzijds, als we ons beter voelen is onze houding ook vaak beter. Het is dus een wisselwerking.

Pete gaat dieper in op verschillende persoonlijkheidstypes en verschillende psychologische en emotionele klachten, zoals angst of verdriet, en wat dit met je houding doet. Hij geeft veel tips en oefeningen om, samen met andere therapievormen, zowel uw lichamelijke als geestelijke toestand te verbeteren. Hiermee is de methode dus nog holistischer geworden, het is immers niet alleen zo dat het lichaam een eenheid is, het vormt ook een eenheid met de geest. Dit boek gaat dus dieper in op die verbanden.