Je cliënt ontslaan? Dat kan toch niet?
Ja, zeker kan dat wel. Ik heb het gedaan en het zal zeker niet de laatste keer zijn.
Ontslaan is misschien het juiste woord niet. Ik ben niet verder met deze cliënt gegaan omdat we geen match zijn.
Ik werk namelijk met mensen op mijn manier. Mijn methode is succesvol, de resultaten zijn goed en dat heeft een reden. Ik hou me aan bepaalde richtlijnen.
Als iemand bij mij komt, schat ik in hoe lang we er mee bezig gaan zijn en wat ik die persoon moet gaan aanbieden. Ik stem alles af op de persoon die ik voor me heb. Niemand krijgt hetzelfde protocolletje, nee, het is een individueel traject. Een traject bestaat uit een aantal afspraken en ‘huiswerk’.
De oefeningen en het ‘oefenmenu’ dat ik mensen geef wordt speciaal samengesteld naar aanleiding van wat ik tegenkom in het onderzoek.
Als je al lang last hebt, kom je er ook niet binnen een weekje weer vanaf, dat is logisch, toch? Als je dat had gekund, had je dat al wel gedaan, denk ik.
Het is dus belangrijk om te kijken naar waarom je pijn hebt en wat je moet doen om er vanaf te komen. Je moet als cliënt zelf ook iets doen, anders blijft de situatie zoals ie is.
En deze cliënt wilde niet echt iets doen. De oefeningen in zijn dag inplannen was steeds een probleem en hij vond 4 sessies wel voldoende, terwijl ik hem een halfjaar traject had geadviseerd.
Ik vind het allemaal prima natuurlijk. Als iemand de helft van zijn oefeningen niet doet, de oefeningen niet serieus uitvoert en niet de waarde inziet van het traject, dat moet diegene zelf weten.
Maar ik heb ook een keuze. Mijn keuze is om alleen te werken met mensen die die mooie resultaten net zo graag willen als ik. Ik geef mijn commitment en die verwacht ik van mijn cliënten ook.
Hoe zit dat bij jou? Geef jij je commitment als je hulp vraagt aan iemand of probeer je toch een beetje je eigen zin door te duwen?
Groetjes,
Patrick.