In dit blog ga ik in op de 8 wetten van beweging die Pete Egoscue heeft opgesteld voor zijn Egoscue-methode. Deze zijn

  1. Verticaal belasten
  2. Dynamische tensie
  3. Vorm en functie
  4. Ademhaling
  5. Beweging
  6. Balans
  7. Stimulans
  8. Vernieuwing

Vandaag gaan we het hebben over nummer 2, dynamische tensie.

Dynamische tensie

Wat bedoelt Pete met dynamische tensie?

dynamische tensie

In bovenstaand plaatje is dit concept duidelijk te zien. Het gaat hier om het evenwicht tussen voor- en achterkant van het lichaam. Er is een constante spanning tussen de voor- en achterkant. De achterkant van het lichaam is verantwoordelijk voor het rechtop houden, of strekken, van het lichaam. De voorkant is verantwoordelijk voor het kunnen buigen van het lichaam. Deze twee activiteiten vinden altijd simultaan plaats. Bij het buigen worden de spieren aan de voorkant korter en de spieren aan de achterkant langer en vice versa. De spieren moeten dus continu samenwerken en de onderlinge spierspanning moet in evenwicht zijn.

Als deze spiergroepen met elkaar in evenwicht zijn leidt dat tot een uitgelijnde houding zoals op het rechter (groene) plaatje. Je ziet hier dat alle gewrichten verticaal zijn uitgelijnd en dat er een lijn loopt van de enkel, door de knie, heup, schouder en tenslotte door het oor. Zijn de spieren die verantwoordelijk zijn voor buigen en strekken niet met elkaar in evenwicht, dan zie je een afwijking van deze lijn zoals op het linker (rode) plaatje te zien is. Hierin zijn vele varianten mogelijk. Stel je voor dat je met de linker (rode) houding gaat hardlopen, en hoeveel meer risico op blessures je loopt omdat de krachten die bij de voet binnen komen, niet gelijkmatig over het lichaam worden verdeeld.

Bij een houdingstherapie-bezoek (intake, vervolgbezoek met foto’s of gratis quick scan) trekken we altijd deze verticale lijn op de foto’s. Afhankelijk van hoe de foto afwijkt van deze ideale lijn, besluiten we vervolgens tot een of meer oefeningen die deze situatie kunnen corrigeren.

Meer weten?

In de boeken van Pete gaat hij uitgebreid in op deze wetten. Neem even contact met mij op zodat ik je het boek kan aanraden dat het best bij jou aansluit. Er is al een boek vanaf 6 euro.

In de gratis tweewekelijkse webinars leg ik uit wat deze simpele, maar doeltreffende methode, inhoudt. Volg de link voor meer informatie en schrijf je in voor een van de datums, mocht je dit webinar nog niet hebben bijgewoond.

Wil je gelijk weten hoe het met jouw houding is? Doe dan een gratis en vrijblijvende Quick Scan¬†waarbij we aan de hand van foto’s je houding bespreken, koppelen aan klachten en uitleggen hoe deze methode jou met eenvoudige oefeningen kan helpen om je balans en symmetrie te herstellen. En je, uiteindelijk, je klachten onder controle kunt krijgen. Deze sessie kan online, op een van de praktijklocaties of zelfs per e-mail.

Wil je een gratis online informatieavond bijwonen? Deze gaat over wisselende onderwerpen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief als je deze nog niet ontvangt. Laat me vervolgens weten (stuur een mail of gebruik het Whatsapp-chatvenster) dat je hierbij wilt zijn en ik zet je op de lijst.